Tom&Co zamelde € 30.000 in via de actie "Eetkommen van het Hart" en deelde 18 ton voedsel uit aan door overstromingen getroffen opvangcentra

Deze zomer staat bij Tom&Co in het teken van solidariteit. Zoals elk jaar sinds 1996 organiseert de Belgische dierenwinkelketen zijn actie “Eetkommen van het Hart” om de dierenasielen te steunen. Deze solidariteitscampagne, die werd georganiseerd van 30 juni tot 31 juli en in de 130 verkooppunten van de keten in ons land, heeft maar liefst € 30.000 opgebracht en ongeveer 5 ton voedsel (goed voor 15.000 maaltijden) voor de deelnemende asielen. Dit jaar werd het liefdadigheidswerk nog eens versterkt door de enorme mobilisatie van klanten, franchisenemers, leveranciers en alle teams van het bedrijf om de slachtoffers te helpen van de verschrikkelijke overstromingen die verschillende regio's in België hebben geteisterd. In totaal werden bijna 20 ton honden- en kattenvoer en 25 paletten met toebehoren gedoneerd aan de getroffen huishoudens, crisiscentra en opvangcentra. Gezien de grote nood heeft Tom&Co besloten de actie "Eetkommen van het Hart" in de verkooppunten te verlengen tot eind augustus om dierenliefhebbers de gelegenheid te geven nieuwe donaties te doen.

Solidariteit en inzet zijn belangrijker dan ooit

Elk jaar worden niet minder dan 60.000 Belgische huisdieren achtergelaten in een dierenasiel. Sommigen vinden snel een plaats in een nieuw liefdevol gezin, anderen moeten tevergeefs wachten op een baasje. Ondertussen moeten de asielen voor hen zorgen, hen voeden en vertroetelen. Elke bijdrage of vorm van steun is dan ook meer dan welkom. De jaarlijkse "Eetkommen van het Hart” is precies zo'n initiatief dat geld inzamelt voor deze opvanghuizen.

Nieuw dit jaar was dat klanten op twee manieren konden deelnemen aan deze liefdadigheidsactie: ofwel in de winkel zelf door een zak brokken te schenken of door een bladwijzer te kopen ter waarde van € 2,5 , € 5  of € 10 ; ofwel door deel te nemen aan een sportieve uitdaging (Just Woof it) waarbij een gratis maaltijd werd aangeboden aan een asieldier voor elke kilometer die het baasje met zijn viervoetige metgezel aflegde.

In totaal werd meer dan € 29.000 ingezameld (€ 29.075 om precies te zijn) - het equivalent van meer dan 15.000 maaltijden van € 2 - en in de vorm van waardebonnen herverdeeld onder de 120 deelnemende opvangcentra.

Mobilisatie voor de slachtoffers van de overstroming

Tijdens deze campagne werden en worden nog steeds alle Tom&Co teams gemobiliseerd om het leed te verzachten van de mensen die getroffen zijn door de overstromingen die verschillende regio's van het land hebben geteisterd. Met de hulp van haar leveranciers heeft de keten meer dan 10 ton hondenvoer, 8 ton kattenvoer en 25 paletten met accessoires voor huisdieren naar de 6 crisiscentra in de getroffen gebieden gestuurd (Chaudfontaine, Verviers, Theux, Tilff, Malmédy en Trooz). Zij heeft ook 240 kussens en een ton voedsel geschonken in de provincie Luik.

Verscheidene franchisenemers in rampgebieden hebben ook lokale initiatieven gelanceerd. Dankzij de gulheid van haar klanten heeft de winkel van Sambreville 224 kg levensmiddelen, speelgoed en accessoires ingezameld voor de vzw "Nos amis pour la vie". De Tom&Co in Eupen zamelde meer dan 200 kg honden- en kattenvoer in. Het trimsalon van Bois-De-Breux werd gratis ter beschikking gesteld van mensen die dieren hadden teruggevonden die het slachtoffer waren geworden van de overstromingen. Tenslotte heeft de Tom&Co in Chaudfontaine, die volledig werd verwoest, alles wat kon worden gered (levensmiddelen en accessoires) aan opvangcentra in de regio geschonken.

De inzameling van donaties gaat uitzonderlijk door in augustus

Maud Leschevin, Chief Customer Officer van Tom&Co, is opgetogen over deze grote blijk van solidariteit. "Dit jaar hebben onze klanten, nog meer dan anders, laten zien dat het welzijn van dieren hen nauw aan het hart ligt, door deel te nemen aan de campagne Eetkommen van het Hart. Ik wil hen hiervoor hartelijk danken! Ik wil ook mijn waardering tonen voor de inzet van onze franchisenemers, leveranciers en klanten die noodhulp hebben verleend aan de getroffen opvangcentra en crisiscentra. Gezien de nog steeds enorm grote noden van de slachtoffers van de overstromingen, heeft Tom&Co besloten de actie de hele maand augustus voort te zetten, zodat dierenliefhebbers die dat wensen een donatie kunnen doen aan de slachtoffers van de ramp."